Soğan Kuru? Gürcistan ve Türkiye’den 10 Üründe Fiyat Karşılaştırması

Bu satırların yazıldığı an itibariyle bir Gürcü larisi 1.93 Türk lirası değerinde (buyrun kaynak). Kıytırık Gürcistan’ın parasının bizimkinin iki katı değerinde olmasını es geçip daha hayati olan kısma bir bakalım. Beş ürünün kıyaslayacağım, kolaylık olsun diye de lariyi 1.93 değil 2 liradan hesaplayacağım. Zaten pek yakında 2 lirayı da geçecek.

Ürün Gürcistan Fiyatı Türkiye Fiyatı
Ekmek 0.80 lari (1.6 lira) (600gr) 1.25 lira (250gr)
Domates (Carrefour, ekonomik) 2.65 lari (5.30 lira) 5 lira
Soğan (Carrefour) 1.15 lari (2.30 lira) 3.80 lira
Patates (Carrefour) 1.2 lari (2.4 lira) 4 lira
Dana Biftek (Carrefour) 21.90 lari (44 lira) 60 lira

Şimdi. Allah’ın tarım yapılmaz, hayvancılık yok Gürcistan’ında fiyatlar Türkiye’den ucuz. Bir tek domates daha pahalı, o da “nazar boncuğu” oluyor sanırım. Bu listeye birkaç şey daha ekleyebiliriz dilerseniz.

Ürün Gürcistan Fiyatı Türkiye Fiyatı
İthal Muz 3.25 lari (6.50 lira) 9 lira
Tereyağı 16 lari (32 lira) (1kg) 48 lira (SEK, 1kg)
Orta Boy Yumurta 0.25 lari (50 kuruş) 50 kuruş (tane)
100gr Somon 10 lari (20 lira) 18 lira
Dana Bonfile (1kg) 32.5 lari (65 lira) 92 lira

Genç bir kardeşim geçen gün “AKP’lilerle konuşuyorum, ‘önceden şunlar bunlar yoktu’ diyorlar, ‘la bende mi bir yanlışlık var, bunlar aslında iyiler mi yoksa’ diye kendi kendime soruyorum” demişti. Biraz da O’na cevap oluyor bu yazı.

Gürcistan’ın alanı yaklaşık 70.000 km2. Türkiye’ninkiyse 780.000’den fazla. Her iki ülke de dağlık. Gürcistan’ın en güney kısmı Türkiye’nin kuzeyinde – yani Türkiye tarım konusunda Gürcistan’dan fersah fersah ileride. Hayvancılık desek yine aynı – Kars-Erzurum platosu vakti zamanında bu ülkenin et ambarıydı. Ne zamana kadar? Tabi ki AKP’ye kadar.

Türkiye’nin on birde birinden daha az toprakla, daha fazla lojistik maliyetle ve daha az işgücüyle Gürcistan’daki ürünlerin Türkiye’den daha ucuz olmasını anasını bellenmiş tarım ve hayvancılık politikalarından başka neyle açıklayabiliriz (ki belirtmek isterim, bu ürünlerin kimi de Türkiye’den gidiyor)?

Bir not daha düşeyim: Gavur illerde herifler domuzu tüketirler danadan ve koyundan ziyade. Hem ucuzdur, hem bol yağlıdır. Daha kolay ve daha rahat doldurur. Yani bu gavur ellerde dana “daha lüks”, “daha pahalı” bir şey. Nasıl bizde tavuk daha ucuzdur etten (bakınız et dediğimde dana geldi aklınıza. Anlayın), gavur elde de et “danadan” daha ucuzdur.

Hadi belki 20 milyon beyinsizin hakkı budur. Böyle yönetilmek, böyle aç kalmak haklarıdır diyelim. E kalan milyonlara yazık değil mi? Sonra bunlara beyinsiz deyince “tepeden bakıyorsun, tabi bunlar seni sevmez” oluyor. Ulan ben bunların beni sevmesini istemiyorum ki. Bunlar beni severse sıkıntı var zaten. Birinin götünün kılı olmakla övünen birisi beni severse bana yazık.

Demeye çalıştığım, kıytırık Gürcistan’dan da beter hale getirdiler memleketi, hala da iyi niyetli bebelerimizin aklına şüphe düşürebiliyorlar ya, helal olsun. Böylesi toplu histeri ve böylesi sıradan kötülüğü bir Nazi Almanya’sında görebiliyoruz. Soruyu geçen gün attığım tivitle koyup bitireyim:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.